Mijn VanOns

Kies jouw type energiecontract Regulier Dynamische energie

Veelgestelde vragen

Energie opwekken
Wat als ik meer teruglever dan dat ik verbruik?

Lever je meer terug dan dat je verbruikt? Klanten van Energie VanOns die zelf energie opwekken krijgen een aantrekkelijke prijs voor de elektriciteit die zij aan het elektriciteitsnet terugleveren. Als je netto teruglevert vergoedt Energie VanOns dezelfde prijs voor elektriciteit als je normaal betaalt, maar onder (verplichte) aftrek van de wettelijke energiebelasting (je ontvangt dus het leveringstarief plus 21 procent btw) en tot een maximale hoeveelheid van 1.000 kWh per jaar. Boven die 1.000 kWh ziet Energie VanOns je als echte producent en betaalt zij voor je teruglevering een marktconforme prijs.

Kan ik mijn eigen opgewekte energie salderen?

Als je zelf duurzame energie opwekt – bijvoorbeeld via zonnepanelen of een windmolen – kun je onbeperkt je eigen verbruik salderen. Op de jaarafrekening die je van Energie VanOns ontvangt staat de hoeveelheid elektriciteit die je zelf hebt verbruikt. Daarvan wordt de energie die je zelf hebt opgewekt afgetrokken. Dit tegen elkaar wegstrepen van het eigen stroomverbruik tegen de eigen stroomopwekking wordt salderen genoemd.

Bijvoorbeeld: Stel, je wekt met je zonnepanelen 3.000 kWh per jaar op en je eigen verbruik is 3.500 kWh, dan wordt tot 3.000 kWh gesaldeerd. De resterende 500 kWh wordt bij je in rekening gebracht tegen het leveringstarief inclusief energiebelasting, Opslag Duurzame Energie (ODE) en btw.

Energie VanOns
Wat is een dynamisch contract?

Een dynamisch stroomcontract is een relatief nieuw soort energiecontract, waarbij de energieprijs afhankelijk is van de vraag en het aanbod op de energiemarkt. Dit houdt in dat de stroomprijs die je betaalt ieder uur verandert en de gasprijs iedere dag.

Het idee achter een dynamisch stroomcontract is dat je je energieverbruik probeert af te stemmen op de momenten waarop de energieprijs het laagst is. Stroom is bijvoorbeeld goedkoper op momenten dat veel stroom wordt opgewekt met zonne- en windenergie en de vraag laag is. De meeste huishoudens gebruiken vooral energie in de ochtend en avond, dan is de stroom juist duurder.

Een contract met flexibele prijzen is daarom vooral voordelig voor mensen die flexibel zijn in hun energieverbruik. Verlichting en zelfs de wasmachine zetten niet zo veel zoden aan de dijk. Een dynamisch contract wordt pas echt voordelig als je een elektrische auto of slimme warmtepomp hebt, die vragen namelijk erg veel stroom.

Ook Energie VanOns biedt de mogelijkheid een dynamisch contract af te sluiten.

Welk logo staat straks op mijn factuur?

Op alle correspondentie omtrent je leveringsovereenkomst vind je straks het logo van Energie VanOns.

Kan ik bij Energie VanOns een betalingsregeling treffen?

Als je het bedrag op je jaar- of eindafrekening niet in één keer kunt betalen, biedt Energie VanOns je de mogelijkheid om dat in een aantal maandelijkse termijnen te voldoen. Je kunt daartoe contact opnemen met de klantenservice van Energie VanOns (085 0160111). Let op: Je kunt enkel een regeling treffen over het saldo van de jaar- of eindafrekening, niet over het voorschotbedrag. Voorschotbedragen zijn namelijk een zo reëel mogelijke inschatting van je maandelijkse verbruik.

Waarom wijkt mijn voorschot af van de voorbeeldberekening?

De hoogte van het maandelijkse voorschot wordt bepaald aan de hand van het standaard jaarverbruik van de netbeheerder. Omdat het standaard jaarverbruik kan afwijken van het verbruik dat je bij je aanmelding hebt opgegeven, kan het door Energie VanOns vastgestelde voorschotbedrag verschillen van het in de voorbeeldberekening berekende bedrag.

Waaruit bestaat mijn voorschot?

Je voorschot bestaat uit de kosten voor groene stroom en/of CO2-gecompenseerd gas, kosten voor het gebruik van het netwerk, de meetkosten, energiebelastingen en de btw.

Hoe komt mijn voorschotbedrag tot stand?

Uw voorschot is bepaald op basis van het standaard jaarverbruik van de netbeheerder. Het standaard jaarverbruik is door de netbeheerder berekend aan de hand van het historische verbruik over de laatste drie tot vijf jaar van het betreffende aansluitadres.

Welke betaalmogelijkheden biedt Energie VanOns?

Bij Energie VanOns kun je betalen via automatische incasso of per handmatige overschrijving. Kies je voor automatische incasso dan incasseert Energie VanOns rond de 7e van elke maand het voorschotbedrag. Hieraan zijn geen verdere kosten verbonden. Voor betaling middels handmatige overschrijving worden € 2,- (incl. btw) administratiekosten per factuur in rekening gebracht.
Let op: het eerste voorschotbedrag wordt ongeveer drie werkdagen na de afgesproken datum bij je geïncasseerd. Dit omdat je bank altijd de eerste automatische incasso controleert.

In welke gasregio woon ik?

Hoeveel je voor je gas betaalt, is mede afhankelijk van je woonplaats. In Nederland betaal je meer voor het transport van gas naarmate je verder van het belangrijkste gaswinningsgebied van Nederland Slochteren (Groningen) woont. De gasregio waarin je je bevindt hangt af van de afstand tot Groningen en wie de netbeheerder is. Hieronder een overzicht:

ProvincieNetbeheerderGas-regio
GroningenAlle netbeheerders4
DrentheEnexis B.V.4
DrentheRendo Netbeheer B.V.8
FrieslandAlle netbeheerders4
OverijsselEnexis B.V.4
OverijsselCogas Infra & Beheer B.V.8
OverijsselRendo Netbeheerder B.V.8
GelderlandCogas Infra & Beheer B.V8
GelderlandLiander N.V.1
LimburgEnexis B.V.5
LimburgEnexis B.V.7
LimburgStedin B.V.9
Noord-BrabantEnexis B.V.5
Noord-BrabantEndinet B.V.9
Noord-BrabantStedin B.V.6
ZeelandAlle netbeheerders2
Zuid-HollandLiander N.V.1
Zuid-HollandStedin B.V.3
Zuid-HollandWestland Infra Netbeheer B.V.10
UtrechtAlle netbeheerders3
FlevolandEnexis B.V.4
FlevolandLiander N.V.1
Noord-HollandAlle netbeheerders1
Hoeveel betaal ik voor stroom/gas?

Wij hanteren eerlijke en nette prijzen, die vergelijkbaar zijn met de gemiddelde prijzen van de grote regionale aanbieders. We kunnen een vriendelijke prijs bieden, omdat we weinig overheadkosten hebben. Prijsvechten doen we niet aan mee. Laat geheel vrijblijvend een voorbeeldberekening maken.
Bereken maandbedrag

Ik zit meteen vast aan een langdurig contract?

Energie VanOns kent (voorlopig) alleen flexibele contracten die elke maand opzegbaar zijn. Eerlijk en eenvoudig.

Krijg ik dan geen boete als ik overstap?

Bij je aanvraag voor gas en stroom gaat Energie VanOns bij je huidige leverancier na of je kosteloos kunt overstappen. Zo niet, dan wordt aangeraden om te wachten tot je huidige contract is afgelopen.

Overstappen kost erg veel tijd en moeite?

Via de website kun je gemakkelijk en snel overstappen naar Energie VanOns. Je vult je gegevens in en Energie VanOns regelt de overstap. Zonder gedoe.

Als ik overstap kan ik zonder stoom en gas komen te zitten?

De netbeheerder levert je stroom en is zelfs verantwoordelijk voor het leveren van de stroom als je nog geen leverancier hebt gekozen. Je kunt in Nederland nooit zomaar worden afgesloten van stroom, tenzij je langdurig niet betaalt, zodat het contract met je energieleverancier eindigt en je leverancier de netbeheerder vraagt om de levering te beëindigen. Er zijn wettelijke regels voor zorgplicht door de energieleveranciers en de netbeheerders zodat kleinverbruikers niet zomaar kunnen worden afgesloten, zeker niet gedurende de wintermaanden. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft hierin een belangrijke controlerende taak namens de regering.

Hoe word ik klant van Energie VanOns via EnergieKûbaard?

Aanmelden als klant kan eenvoudig via de webside van EnergieKûbaard. Als je kiest voor groene stroom en/of CO2-gecompenseerd gas van Energie VanOns, verzorgt zij kosteloos en zonder problemen je overstap. Ondertussen zal de energielevering gewoon doorlopen zoals je gewend bent. Energie VanOns zorgt ervoor dat je niet bij twee energieleveranciers tegelijk een contract hebt.

Bereken maandbedrag en stap over

Leveren jullie ook buiten Kûbaard?

Ja, wij leveren overal in Nederland energie. Iedereen is welkom als klant van EnergieKûbaard: van Groningen tot aan Maastricht. Voor wat betreft de verenigingsactiviteiten willen we ons echter bij onze leest houden. Het motto is ook hier: we willen herkenbaar en lokaal blijven.

Ben ik wel van gas- en stroomlevering verzekerd?

Levering is gegarandeerd! Je hebt ook altijd het recht om naar een andere leverancier over te stappen. Dit kan bij ons maandelijks.

Hebben jullie kortingsacties?

Wij zullen geen aanbiedingen doen in de trant van ‘het eerste half jaar korting’. Ook zullen wij je niet plotseling bellen met een ’topaanbieding’ als je besluit over te stappen naar een andere leverancier. Een aantal grote energiebedrijven doet dit wel. Je bent dan bijvoorbeeld al 20 jaar klant en pas op het moment dat je weg dreigt te gaan wordt er aandacht aan je besteed d.m.v. kortingen. Wij leveren op ieder moment energie tegen eerlijke prijzen en de winst investeren wij in lokale duurzame projecten.

Zijn jullie duur?

Wij hanteren eerlijke en nette prijzen, vergelijkbaar met de gemiddelde prijzen van de grote regionale aanbieders. Wij gaan niet prijsvechten. We kunnen een vriendelijke prijs bieden, omdat we weinig overheadkosten hebben.
Lees meer en bereken maandbedrag

Waarom liever duurzaam?

Onze hele maatschappij is nu vrijwel geheel afhankelijk van fossiele brandstoffen. Deze zijn eindig en hebben een grote invloed op onze leefomgeving. Duurzame energie is milieuvriendelijk en oneindig beschikbaar. Bovendien wordt door gebruik van duurzame energie de CO2– uitstoot teruggedrongen, wat weer goed is tegen de opwarming van de aarde.

Hoe werven jullie klanten en leden?

Wij gaan voor gematigde PR-kosten, zonder commerciële ’toeters en bellen’. Wij zijn een coöperatieve vereniging en we streven ernaar om zoveel mogelijk via direct persoonlijk contact mensen warm te krijgen voor ‘EnergieKûbaard’ en kleinschalige coöperatieve energievoorziening. Wij gaan niet op de agressieve reclametoer. Mensen nemen stroom en/of gas bij ons af omdat ze dat zelf willen en achter ons concept staan, niet omdat wij zulke leuke verkooptrucs toepassen.

Is ‘Energie VanOns’ een commerciele instelling?

‘Energie VanOns’ is een coöperatie. Zij is er voor en door haar leden (de drie noordelijke koepelcoöperaties). Het is geen commerciële instelling. Zij werkt met zo min mogelijk overhead en met zoveel mogelijk lokale bedrijven, in combinatie met vrijwilligers.

Wie kan er klant worden?

Ieder particulier en klein MKB’er kan klant worden. U hoeft niet perse in Noord-Nederland te wonen om energie via ‘EnergieKûbaard’ af te kunnen nemen.
Lees meer 

Welke wederverkopersvergoeding ontvangt EnergieKûbaard?

‘EnergieKûbaard’ ontvangt een vast bedrag per aangebrachte klant bij ‘Energie VanOns’. Tevens deelt zij mee in de winstuitkering van ‘Energie VanOns’.

‘EnergieKûbaard is wederverkoper van ‘Energie VanOns’. Wat betekent wederverkoper?

Wederverkoper houdt in dat ‘EnergieKûbaard’ verantwoordelijk is voor de klantwerving en de lokale marketing ten bate van ‘Energie VanOns’. Hiervoor ontvangt zij een wederverkopersvergoeding.

Wat is het verschil tussen lid en klant zijn van de energiecoöperatie?

Iedereen in Nederland kan klant worden via EnergieKûbaard bij Energie VanOns. Alleen klanten van ons energiebedrijf woonachtig in Kûbaard kunnen lid worden en betalen geen contributie evenals oud-inwoners van Kûbaard. Als lid kunt u meebeslissen tijdens de Algemene Leden Vergadering waar het beleid van EnergieKûbaard en indirect ook in het beleid van Energie VanOns wordt bepaald.

Hoe werkt salderen van zelf opgewekte stroom?

Salderen is het direct op uw energierekening wegstrepen van verbruikte energie tegenover opgewekte energie. Voorbeeld: U heeft 1500kwh verbruikt en 500kwh opgewekt, u betaalt dan voor de 1000kwh die over blijft.

Wat is Energie VanOns?

Energie VanOns is een coöperatief energiebedrijf dat eigendom is van energie coöperaties in Noord-Nederland. Wij leveren gas en groene stroom via Energie VanOns. Wij zijn dus ‘wederverkoper’ van hun energie. De energiecoöperatie ontvangt een vaste vergoeding per jaar voor elke aangebrachte klant bij Energie VanOns. Wij delen tevens mee in hun winstuitkering. Omdat Energie VanOns uw energie levert, zal hun logo op alle correspondentie omtrent uw leveringsovereenkomst staan.

Zijn stroom en gas van Energie VanOns wel echt groen?

Super groen!

Een 10 voor duurzaamheid!
Uit het onderzoek dat WISE, Natuur&Milieu, Greenpeace, Hivos, WNF en de Consumentenbond publiceerden, blijkt dat de stroom die Energie VanOns levert de groenste van Nederland is.

Lees het rapport op de site van Natuur&Milieu.

Samen met onze klanten en leden leveren wij een steeds grotere bijdrage aan de lokale, duurzame energieproductie. Wij zullen ons hiervoor blijven inzetten.

Waar vind ik de tarieven van Energie VanOns?

Die vind je op de website.

Lid worden
Wat als jullie iets fout doen? Ben ik als lid aansprakelijk?

Nee, wij zijn een coöperatie u.a., wat staat voor ‘uitgesloten aansprakelijkheid’. Je loopt als lid geen enkel risico.

Ik woon niet in Kûbaard, kan ik lid worden?

Helaas, alleen inwoners en oud-inwoners van Kûbaard kunnen lid worden van EnergieKûbaard! Wij concentreren onze duurzame activiteiten en projecten in en om Kûbaard. Dit doen wij uit oogpunt van haalbaarheid en sociale binding.

Hoe werven jullie klanten en leden?

Wij gaan voor gematigde PR-kosten, zonder commerciële ’toeters en bellen’. Wij zijn een coöperatieve vereniging en we streven ernaar om zoveel mogelijk via direct persoonlijk contact mensen warm te krijgen voor ‘EnergieKûbaard’ en kleinschalige coöperatieve energievoorziening. Wij gaan niet op de agressieve reclametoer. Mensen nemen stroom en/of gas bij ons af omdat ze dat zelf willen en achter ons concept staan, niet omdat wij zulke leuke verkooptrucs toepassen.

Wat is het verschil tussen lid en klant zijn van de energiecoöperatie?

Iedereen in Nederland kan klant worden via EnergieKûbaard bij Energie VanOns. Alleen klanten van ons energiebedrijf woonachtig in Kûbaard kunnen lid worden en betalen geen contributie evenals oud-inwoners van Kûbaard. Als lid kunt u meebeslissen tijdens de Algemene Leden Vergadering waar het beleid van EnergieKûbaard en indirect ook in het beleid van Energie VanOns wordt bepaald.

EnergieKûbaard
Wat als jullie iets fout doen? Ben ik als lid aansprakelijk?

Nee, wij zijn een coöperatie u.a., wat staat voor ‘uitgesloten aansprakelijkheid’. Je loopt als lid geen enkel risico.

Ik woon niet in Kûbaard, kan ik lid worden?

Helaas, alleen inwoners en oud-inwoners van Kûbaard kunnen lid worden van EnergieKûbaard! Wij concentreren onze duurzame activiteiten en projecten in en om Kûbaard. Dit doen wij uit oogpunt van haalbaarheid en sociale binding.

Leveren jullie ook buiten Kûbaard?

Ja, wij leveren overal in Nederland energie. Iedereen is welkom als klant van EnergieKûbaard: van Groningen tot aan Maastricht. Voor wat betreft de verenigingsactiviteiten willen we ons echter bij onze leest houden. Het motto is ook hier: we willen herkenbaar en lokaal blijven.

Ben ik wel van gas- en stroomlevering verzekerd?

Levering is gegarandeerd! Je hebt ook altijd het recht om naar een andere leverancier over te stappen. Dit kan bij ons maandelijks.

Hebben jullie kortingsacties?

Wij zullen geen aanbiedingen doen in de trant van ‘het eerste half jaar korting’. Ook zullen wij je niet plotseling bellen met een ’topaanbieding’ als je besluit over te stappen naar een andere leverancier. Een aantal grote energiebedrijven doet dit wel. Je bent dan bijvoorbeeld al 20 jaar klant en pas op het moment dat je weg dreigt te gaan wordt er aandacht aan je besteed d.m.v. kortingen. Wij leveren op ieder moment energie tegen eerlijke prijzen en de winst investeren wij in lokale duurzame projecten.

Zijn jullie duur?

Wij hanteren eerlijke en nette prijzen, vergelijkbaar met de gemiddelde prijzen van de grote regionale aanbieders. Wij gaan niet prijsvechten. We kunnen een vriendelijke prijs bieden, omdat we weinig overheadkosten hebben.
Lees meer en bereken maandbedrag

Waarom liever duurzaam?

Onze hele maatschappij is nu vrijwel geheel afhankelijk van fossiele brandstoffen. Deze zijn eindig en hebben een grote invloed op onze leefomgeving. Duurzame energie is milieuvriendelijk en oneindig beschikbaar. Bovendien wordt door gebruik van duurzame energie de CO2– uitstoot teruggedrongen, wat weer goed is tegen de opwarming van de aarde.

Hoe werven jullie klanten en leden?

Wij gaan voor gematigde PR-kosten, zonder commerciële ’toeters en bellen’. Wij zijn een coöperatieve vereniging en we streven ernaar om zoveel mogelijk via direct persoonlijk contact mensen warm te krijgen voor ‘EnergieKûbaard’ en kleinschalige coöperatieve energievoorziening. Wij gaan niet op de agressieve reclametoer. Mensen nemen stroom en/of gas bij ons af omdat ze dat zelf willen en achter ons concept staan, niet omdat wij zulke leuke verkooptrucs toepassen.

Is ‘Energie VanOns’ een commerciele instelling?

‘Energie VanOns’ is een coöperatie. Zij is er voor en door haar leden (de drie noordelijke koepelcoöperaties). Het is geen commerciële instelling. Zij werkt met zo min mogelijk overhead en met zoveel mogelijk lokale bedrijven, in combinatie met vrijwilligers.

Wie kan er klant worden?

Ieder particulier en klein MKB’er kan klant worden. U hoeft niet perse in Noord-Nederland te wonen om energie via ‘EnergieKûbaard’ af te kunnen nemen.
Lees meer 

Welke wederverkopersvergoeding ontvangt EnergieKûbaard?

‘EnergieKûbaard’ ontvangt een vast bedrag per aangebrachte klant bij ‘Energie VanOns’. Tevens deelt zij mee in de winstuitkering van ‘Energie VanOns’.

‘EnergieKûbaard is wederverkoper van ‘Energie VanOns’. Wat betekent wederverkoper?

Wederverkoper houdt in dat ‘EnergieKûbaard’ verantwoordelijk is voor de klantwerving en de lokale marketing ten bate van ‘Energie VanOns’. Hiervoor ontvangt zij een wederverkopersvergoeding.

Wat is het verschil tussen lid en klant zijn van de energiecoöperatie?

Iedereen in Nederland kan klant worden via EnergieKûbaard bij Energie VanOns. Alleen klanten van ons energiebedrijf woonachtig in Kûbaard kunnen lid worden en betalen geen contributie evenals oud-inwoners van Kûbaard. Als lid kunt u meebeslissen tijdens de Algemene Leden Vergadering waar het beleid van EnergieKûbaard en indirect ook in het beleid van Energie VanOns wordt bepaald.

Hoe gaat het overstappen?

Zit ik meteen vast aan een langdurig contract?
Nee, wij hebben een flexibel contract dat elke maand opzegbaar is of een contract voor één jaar vast (met een korting op het tarief).

Krijg ik een boete als ik weg ga bij mijn energieleverancier?
Wanneer je klant wilt worden bij ons dan gaat Energie VanOns voor je na of je kosteloos kunt overstappen. Als je nog vastzit aan een contract, dan gaat de overstap pas in als het huidige contract is afgelopen. Je riskeert dan geen boete. Misschien is het betalen van een boete toch voordeliger. Dit verschilt per situatie, en dus het uitzoeken waard.

Kan ik zonder stroom en gas komen te zitten als ik overstap?
Nee. Je kunt in Nederland nooit zomaar worden afgesloten van stroom, tenzij je langdurig niet betaalt. Hier zijn wettelijke regels voor.

Waarom klant worden?

Mensen nemen écht groene stroom en gas bij ons af omdat ze achter ons concept staan en zelf willen bijdragen aan een duurzame gemeenschap. Wij passen geen verkooptrucs toe, hebben geen groot PR budget en onze winst wordt direct geïnvesteerd in onze eigen regio.

Wie kan er klant worden van NoordseVeld?
Iedereen kan klant worden: bedrijven, verenigingen en particulieren.

Zijn jullie duur?
Wij hanteren eerlijke en nette prijzen. Onze prijzen zijn vergelijkbaar met de gemiddelde prijzen van andere regionale aanbieders. Wij zijn geen prijsvechters. We kunnen een vriendelijke prijs bieden doordat we weinig overheadkosten hebben.

Ben ik van gas- en stroomlevering verzekerd?
Levering van gas en stroom is gegarandeerd! Je kunt geen moment zonder gas en stroom zitten.

Kan ik mijn contract gemakkelijk opzeggen?
Je hebt altijd het recht om naar een andere leverancier over te stappen. Dit kan bij ons maandelijks.

Waarom lid worden?

We zijn een coöperatieve vereniging. Dat houdt in dat wij samen, als een enthousiaste club van vrijwilligers samen werken om onze regio stap voor stap groener te maken. Wij doen dat als vrijwilligers, zonder winstoogmerk. Samen met andere coöperaties in Groningen, Friesland en Drenthe zijn we eigenaar van het energiebedrijf Energie VanOns, ons energiebedrijf dus! Elk lid dat ook klant is bij Energie VanOns levert de coöperatie een jaarlijks winstaandeel van Energie VanOns op. Dat geld investeren wij in nieuwe duurzame projecten. Onze leden dragen de vereniging, en zorgen er samen voor dat we projecten en activiteiten uitvoeren. Doet je mee?

Subsidies
Welke subsidies zijn er momenteel?

Kan ik subsidie krijgen voor energiebesparende maatregelen of zonnepanelen?
Er zijn verschillende mogelijkheden voor subsidies en om eenvoudig en voordelig geld te lenen:

  • Subsidie op zonneboilers, warmtepompen
  • Btw-teruggave bij aanschaf zonnepanelen

Zonnepanelen
Mijn dak is niet geschikt voor zonnepanelen, wat nu?

Een dak kan om meerdere redenen niet geschikt zijn voor zonnepanelen. Veel voorkomende redenen zijn:

  • Schaduwwerking door bomen of slagschaduw van schoorstenen, dakkapel of andere obstakels;
  • Het dak is onvoldoende georiënteerd op het zuiden;
  • Het dak is van riet dak of het huis is een monument, waardoor het niet mag of erg lelijk wordt.

Wilt u toch graag zonnepanelen? We ontwikkelen projecten voor collectieve opwek van zonnestroom, in de vorm van een collectief zonnedak of zonnepark. Deze projecten werken volgens het principe van de postcoderoos.

Wat kost het?

Wat is de gemiddelde terugverdientijd van de zonnepanelen?
De gemiddelde terugverdientijd van zonnepanelen ligt tussen de 8 en 10 jaar. Over het algemeen geldt: hoe groter de zonnestroominstallatie hoe korter de terugverdientijd.

Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?
Wij raden u aan om niet meer energie op te wekken dan u verbruikt. Het is al heel netjes als u 80 procent van uw eigen elektriciteitsverbruik zelf kunt opwekken.

Wat kost een zonnepanelen-installatie?
Voor een prijsindicatie van een zonnepanelen-installatie kunt u het beste even contact met ons opnemen.

Zit er garantie op de zonnepanelen?
De leveranciers waarmee wij samenwerken geven garantie op de zonnepanelen, de omvormer en de installatie. Soms wordt ook een opbrengstgarantie afgegeven. Let hier op bij het vergelijken van offertes.

Wat brengen zonnepanelen op?

Een standaard zonnepaneel heeft een maximaal vermogen van 270-300 Wattpiek. De daadwerkelijke opbrengst is afhankelijk van de oriëntatie van de zonnepanelen, de hoek waaronder de panelen zijn geplaatst en het aantal zonuren. De gemiddelde opbrengst van een zonnepaneel in Noord-Nederland is ongeveer 250 kWh per jaar. Met een stroomprijs van ongeveer €0,21 per kWh, zorgt dit per paneel voor een jaarlijkse besparing van zo’n €50,- op je energierekening.

Wat is de invloed van schaduw op de opbrengst van mijn zonnepanelen?
Als er schaduw valt op een zonnepaneel, dan beïnvloedt de schaduw de opbrengst van het hele systeem. Wilt je hier meer over weten, kijk dan bij de vraag: is mijn dak geschikt?

Vragen over de installatie

In welke kleuruitvoering zijn zonnepanelen te verkrijgen?
Doorgaans zijn zonnepanelen blauw of zwart. Er zijn echter ook rode en groene panelen op de markt.

Wat zijn de afmetingen van zonnepanelen?
De standaardafmetingen van zonnepanelen zijn 165 cm x 100 cm.

Maakt een zonne-installatie geluid?
Omvormers met ventilatoren maken geluid. Omvormers zonder ventilator maken minder geluid. Het geluid van een omvormer hoort u alleen als er energie wordt opgewerkt. ’s Nachts zal de omvormer geen geluid produceren.

Wat is een omvormer en hoe werkt deze?
De omvormer is een kastje tussen de zonnepanelen en de meterkast. De omvormer zet de opgewekte gelijkstroom van de zonnepanelen om naar wisselstroom. Wisselstroom is de stroom die we in huis gebruiken.

Is zonne-energie echt veilig en schoon?
Ja, de CO2- uitstoot van zonne-energie is ruim 10 keer lager dan de stroom uit gas- of kolencentrales. Als zonnepanelen vakkundig zijn geïnstalleerd is er geen risico voor de veiligheid.

Is mijn dak geschikt?

Of een dak geschikt is voor zonnepanelen is afhankelijk van de oriëntatie en de grootte van het dak. Bovendien moet je rekening houden met de schaduwobjecten op en rond het dak.

Met behulp van de Zonatlas kunt je zelf de geschiktheid van het dak bepalen. Maak desnoods gebruik van een gratis energiecoach.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem gerust contact op.